Teken jouw toekomst

Hoe vaak denk jij na over de toekomst? En zien je dromen er altijd hetzelfde uit, of veranderen ze ook naarmate je situatie veranderd? Door terug te gaan naar de kern van jouw ondernemerschap, krijg je weer een helder beeld van waar je naartoe wilt. In deze stap helpen we je bij het tekenen van jouw dromenvanger.

Stap 3 bestaat uit vijf deelstappen:

1. Organiseer jouw visiesessie
2. Bepaal je missie
3. Teken een grote cirkel
4. Een voorbeeld
5. Teken je huidige situatie

Deelstap 1 – organiseer jouw visiesessie

De visiesessie is de basis van het succesvol gebruiken van de Dromenvangermethode. De mensen die je in stap 2 hebt uitgenodigd, vormen samen je team. De verbindende schakel is jouw onderneming. Je team helpt jou, maar ook elkaar. Jouw situatie is ook leerzaam voor de zakelijke, privé- of omgevingssituaties van anderen.

Deelstap 2 – bepaal je missie

Om je missie te bepalen, moet je een aantal vragen beantwoorden. Noteer gewoon wat in je opkomt. Je kunt één antwoord geven, maar ook drie, dat is soms makkelijker en verrassender dan één.

– Waarom ben jij ooit begonnen met ondernemen?
– Wil je met je bedrijf een verandering teweegbrengen, voor jezelf, voor je omgeving of voor de hele maatschappij?
– Heb je een helder idee hoe je dat wil doen? Wil je misschien een bepaalde service goedkoper maken, kwaliteit verbeteren, het aanbod in jouw regio vergroten of een met een innovatief product een bestaande behoefte bij de consument invullen?

Jouw antwoorden vormen je ondernemingsmissie, het uitgangspunt voor je toekomstvisie.

Wat is ook al weer het verschil tussen missie en visie?

Je missie is het bestaansrecht van je onderneming. Het is waar je voor staat. Het zijn je normen, waarden en overtuigingen. Een missie wordt zelden veranderd. Verander je jouw missie, dan verander je het DNA van je bedrijf.

Je visie is de toekomstdroom voor je bedrijf. En in het geval van de Dromenvangermethode, ook voor je privé- en omgevingssituatie. Met je visie vertel je wat je wil bereiken. Je visie kan af en toe worden bijgesteld. Misschien werkte een idee niet zo goed en wil je toch een andere kant op. Dat is prima. Gaandeweg leer je.

Veel ondernemers schrijven hun missie en visie alleen op als ze een ondernemingsplan maken en financiering willen aanvragen. Zonde! Het is belangrijk om regelmatig stil te staan bij wie je bent als ondernemer. Zet daarom je huidige situatie, je missie en je visie op papier. Door de drie onderdelen van je toekomstdroom te tekenen in een dromenvanger, spreek je je creativiteit aan en zie je in één oogopslag waar je kunt bijsturen.

Global Goals

Als ondernemer kun je een bovengemiddelde impact maken op je omgeving. De Global Goals van de United Nations kunnen jou helpen om te kiezen hoe je zorgt dat de impact die jij op de wereld maakt een positieve is. Omdat 90% van de ondervraagde burgers vindt dat bedrijven bij moeten dragen aan het behalen van de Global Goals is het bovendien goed voor je business model om deze in je visie te verwerken. Lees in dit artikel meer over de business case waarom je nu met de Global GOals aan de slag wilt. Heb je nog niet helemaal voor ogen wat de Global Goals precies zin? Lees dan eerst dit artikel over de historische context.

Deelstap 3 – teken een grote cirkel

    • Pak een flipover of een groot vel papier, liefs A1 of A2. Teken rechts bovenaan het papier een grote cirkel, zoals de zon. In de cirkel teken je de belangrijkste onderdelen van de toekomstvisie voor je bedrijf, je privéleven en je omgeving. Maak het jezelf niet te moeilijk, het gaat er niet om hoe mooi de tekeningen zijn. Het gaat er vooral om dat ze herkenbaar zijn. Houdt het dus simpel.
    Is het nog een beetje vaag? Lees dan eerst het voorbeeld van deelstap 4.

Deelstap 4 – voorbeeld

Stel, je bent ooit een koffiebar gestart omdat je ruimte zag voor een eerlijke koffiebar in de buurt. Met de koffiebar zou je een goed inkomen kunnen verdienen voor jou en je gezin. Het is je missie om betaalbare kwaliteit te leveren en je gasten een thuisgevoel te geven. En het is je ondernemingsvisie dat jouw bar dé huiskamer van de wijk wordt. Een plek waar mensen met plezier komen flexwerken, met vrienden afspreken, ontspannen en genieten van de goede eerlijke koffie.

Om te kijken of je deze visie kunt realiseren, moet je ook oog hebben voor je privésituatie. Werk en privé kun je eigenlijk niet los van elkaar zien. Moet jij bijvoorbeeld elke dag je zaak op tijd sluiten, omdat je je kinderen moet ophalen bij de crèche? Heb je hulpbehoevende ouders of andere familieleden? Of heb jij juist een enorme vriendengroep en kun je hen inschakelen om de naamsbekendheid van je bedrijf te vergroten?
Door deze aspecten te bundelen in de dromenvanger en er samen met je medewerkers over te sparren, wordt het makkelijker om draagvlak te creëren en zakelijke keuzes te maken.

Om een echte huiskamer te worden, moet de bar een fijne plek zijn, met genoeg verschillende zitplekken voor verschillende doelgroepen. Personeel moet vriendelijk zijn en niet opdringerig. De koffie moet van goede kwaliteit zijn en je wilt je gasten meenemen in het verhaal achter (en het belang van) eerlijke koffie. De wifi moet het altijd doen, er moet iets te lezen zijn en de muziek moet niet te hard staan.
Met deze visie hoef je niet te adverteren om toeristen binnen te halen. Je moet je juist richten op de mensen in de wijk. Je kunt misschien eens een buurtborrel organiseren of flyers rondbrengen. En misschien kun je samenwerken met de andere ondernemers in de wijk.

Deelstap 5 – je huidige situatie

Is het gelukt om je de grote cirkel in te vullen? Dan gaan we verder. We gaan nu je huidige situatie in kaart brengen. Daarbij kijken we naar de running business, de interne organisatie en je privé- en omgevingssituatie. Kijk bij deze deelstap naar de dingen die je zelf zou kunnen veranderen. Hieronder volgen een aantal voorbeeldvragen. Beantwoord ze eerst op een los vel papier, anders wordt je tekening een zootje.

Running business
– Vraag aan je klanten waarom zij graag bij jou komen;
– Waar jij volgens hen in uitblinkt;
– Wat ze nog missen;
– Waarom ze naar de concurrentie zouden gaan.

Interne organisatie
– Organisatiestructuur: faciliteert die het potentieel van je medewerkers?
– Personeelsbeleid: krijgen je medewerkers de ruimte om mee te denken en mee te bouwen aan jouw ondernemersdromen?
– Marketing: vertel jij je klanten waarom je doet wat je doet of enkel dat ze jouw producten of diensten moeten kopen?
– Klantenservice: hoe klantvriendelijk zijn je medewerkers? En kun je ambassadeurs maken van je klanten?
– Financiële situatie: heb je toegang tot financiële middelen om aan je dromen te blijven werken?
– Kortom: is je interne organisatie nog afgestemd op je missie en visie?

Privésituatie
– Hoe sta je in je relaties, met je partner, je familieleden en je vrienden?
– Is de balans die je voor ogen hebt ook daadwerkelijk aanwezig?
– Krijg je er energie en inspiratie van, kun je er zelf ook energie in stoppen?
– Sta je open voor een kritische blik van je relaties en doe je wat met de feedback die je krijgt?

Omgevingssituatie
– Wat wil je betekenen voor je omgeving?
– Wat raakt je en waar wil je je hard voor maken?
– Wil je een bron van inspiratie zijn voor andere ondernemers, voor je medewerkers en hun gezinnen?
– Wil je met jouw onderneming bijdragen aan het oplossen van grote uitdagingen in je omgeving of de wereld?
– Welke ethische aspecten in zakendoen vind je echt belangrijk?
– En ben je proactief bezig met het toekomstbestendig maken van je bedrijf? Zet je bijvoorbeeld genoeg geld opzij en neem je de tijd om te zien hoe de markt zich ontwikkelt?

Neem rustig de tijd om al je vragen te beantwoorden. Ben je klaar? Teken links onderaan nog een kleinere cirkel, dit is je huidige situatie. Teken hierin  de belangrijkste onderdelen van je huidige situatie. Dit zijn de onderdelen die het meeste van invloed zijn op het verwezenlijken van jouw toekomstdroom.

Hoe ver ben ik?

Als ondernemer heb je het al druk genoeg. Met de Dromenvanger methode helpen we je daarom stapsgewijs je dromen realiseren. Bekijk hieronder bij welke stap je nu bent en welke stappen we nog gaan zetten. Als je wilt kun je ook direct doorklikken naar de volgende stap om de Dromenvanger helemaal af te maken.

Ik wil ook meehelpen de dromen van ondernemers in ontwikkelingslanden te realiseren.

Vertel me meer over het Ondernemers voor Ondernemers Netwerk.

  • Bv. 0612345678
  • Dit veld is voor validatie doeleinden en moet ongewijzigd blijven.
Waarom mijn telefoonnummer? Door je telefoonnummer hier achter te laten, geef je toestemming om gebeld te worden met de vraag of je tevreden bent over de cursus en interesse hebt in meer informatie over het Ondernemers voor Ondernemers Netwerk.

Aan de slag!

Ga met deze informatie aan de slag om je huidige situatie in je dromenvanger te tekenen. Hierdoor zie je waar je jezelf nog kunt verbeteren om je visie te bereiken en je bedrijf te laten groeien. Het gaat er niet om hoe mooi de tekeningen zijn. Het gaat er vooral om dat ze duidelijk herkenbaar zijn. Houd het dus simpel. Gebruik onderstaande voorbeeldtekeningen ter inspiratie.

Voorbeeldtekeningen

Ondernemers in ontwikkelingslanden steunen?

Kom in contact met en leer van andere bedrijvenambassadeurs en geef een kickstart aan ondernemers uit ontwikkelingslanden.

KOM IN ACTIE!

Deze website is mede mogelijk gemaakt door:

Oxfam Novib logo
MKB Servicedesk logo
De Zaak logo
2017-07-19T15:06:31+00:00

Laat een reactie achter