Kies je mijlpalen

Mijlpalen zijn tussenstations, ze maken de reis naar het eindstation overzichtelijk. In deze stap bepaal jij wat de mijlpalen van je onderneming zijn. Plaats de mijlpalen niet te ver uit elkaar en ook niet te ver in de toekomst. Laat je dromenvanger één jaar beslaan, dat werkt het beste. Welke mijlpalen kun je voor dit jaar benoemen?

De verschillen tussen je huidige situatie en je toekomstvisie zijn je doelen. Zakelijke doelen en privédoelen zijn even belangrijk.

– Heb je in de toekomst meer klanten?
– Kun je je tijd beter indelen?
– Is je marge groter?
– Wat wil je bereiken in je privéleven?
– Een partner vinden, gezinsuitbreiding, een (groter) huis kopen?
– Of wil je misschien een extra opleiding volgen?

Probeer vragen te stellen die passen bij jouw bedrijf. Maak een lijstje van de antwoorden, formuleer ze vervolgens als doelen en maak ze SMART.

SMART staat voor:

  • Specifiek. ‘Meer klanten’ is een heel vaag doel. Wees specifiek. Hoeveel vaste klanten wil je wanneer hebben, hoeveel bestellingen per week, hoeveel bezoekers voor je webshop en welke minimale beoordeling wil je halen in je klanttevredenheidsonderzoek?
  • Meetbaar. Stel je doelen, dan wil je ook weten of je ze gehaald hebt. Wil je dat klanten meer tevreden zijn, dan moet je hier onderzoek naar doen. Klanten tellen, statistieken bijhouden, misschien wel in een boekhoudprogramma parameters instellen om te zien of je nog op koers ligt.
  • Acceptabel. Iedereen in jouw omgeving moet zich kunnen vinden in jouw doelen. Jij wil misschien wel groeien, maar je medewerkers moeten ook bereid zijn meer en andere werkzaamheden te doen. Je gezin of huisgenoten moeten ermee akkoord gaan dat jij misschien meer gaat werken of op andere tijden. Houd je omgeving betrokken bij je dromen en je doelen.
  • Realistisch. Wil je wereldmarktleider worden? Fantastisch dat je zo ambitieus bent. Maar houd je doelen realistisch. Kies de niche waarin je echt goed bent en probeer je hierin te ontwikkelen, denk niet dat je overal de beste in kunt zijn. Droom groot, maar niet té groot.
    Neem weloverwogen risico’s en voldoende tijd om je doelen te bereiken.
  • Tijdgebonden. Stel voor je doelen een duidelijk tijdspad op. Bepaal de datum waarop je bepaalde mijlpalen wilt hebben bereikt en controleer regelmatig of je nog op koers ligt. Zo kun je op tijd bijsturen als de doelen niet haalbaar blijken..
Dromenvanger Kies je mijlpalen

Aan de slag

We gaan mijlpalen tekenen. Dat zijn cirkels tussen de twee lijnen die van je huidige situatie (kleinere cirkel links) naar je toekomstvisie (grotere cirkel rechts) lopen.
Als het goed is beslaat jouw dromenvanger één jaar.
Teken eerst een mijlpaal het dichts bij je toekomstvisie. Dit is je belangrijkste tussenstation. Teken daarna nog twee cirkels voor de mijlpalen die je moet halen om de laatste te bereiken.
Bepaal voor elke mijlpaal doelen die je in je privéleven wilt bereiken, doelen die je zakelijk wilt bereiken en doelen die je voor je omgevingssituatie wilt bereiken. Teken nu in de mijlpaalcirkels symbolen die staan voor deze doelen.

Extra tip: Houd voldoende ruimte tussen je mijlpalen, hier plaats je in de volgende stap nog de acties. Heb jij bij stap 3 de Global Goals in je missie of visie verwerkt? Vergeet deze dan ook niet mee te nemen in je mijlpalen!

Hoe ver ben ik?

Als ondernemer heb je het al druk genoeg. Met de Dromenvanger methode helpen we je daarom stapsgewijs je dromen realiseren. Wil je echter nu al door naar de volgende stap? Dan kun je hieronder gelijk verder klikken.

Ik wil ook meehelpen de dromen van ondernemers in ontwikkelingslanden te realiseren.

Vertel me meer over het Ondernemers voor Ondernemers Netwerk.

  • Bv. 0612345678
  • Dit veld is voor validatie doeleinden en moet ongewijzigd blijven.
Waarom mijn telefoonnummer? Door je telefoonnummer hier achter te laten, geef je toestemming om gebeld te worden met de vraag of je tevreden bent over de cursus en interesse hebt in meer informatie over het Ondernemers voor Ondernemers Netwerk.

Aan de slag!

Als het goed is beslaat jouw dromenvanger één jaar.
Teken eerst een mijlpaal het dichts bij je toekomstvisie. Dit is je belangrijkste tussenstation. Teken daarna nog twee cirkels voor de mijlpalen die je moet halen om de laatste te bereiken.
Bepaal voor elke mijlpaal doelen die je in je privéleven wilt bereiken, doelen die je zakelijk wilt bereiken en doelen die je voor je omgevingssituatie wilt bereiken. Teken nu in de mijlpaalcirkels symbolen die staan voor deze doelen.
Extra tip: Houd voldoende ruimte tussen je mijlpalen, hier plaats je in de volgende stap nog de acties.

Voorbeeldtekeningen

Ondernemers in ontwikkelingslanden steunen?

Kom in contact met en leer van andere bedrijvenambassadeurs en geef een kickstart aan ondernemers uit ontwikkelingslanden.

KOM IN ACTIE!

Deze website is mede mogelijk gemaakt door:

Oxfam Novib logo
MKB Servicedesk logo
De Zaak logo
2017-07-19T15:05:53+00:00

Laat een reactie achter