Wat kun je als ondernemer NU doen aan de Global Goals?
Tijd voor actie en realiteitszin: ‘Operationaliseer jouw visie op de toekomst!’
‘Zomaar aan de slag gaan’ is er niet bij. Tijd om de Global Goals bewust in je bedrijfsvoering toe te passen.
Volgens onderzoek van PwC is 71 procent van de bedrijven van plan om aan de slag te gaan met de Global Goals. Dat klinkt wellicht positief, maar een belangrijke kanttekening bij dit onderzoek is dat het verricht is onder leden van de United Nations Global Compact (UNGC), leden van de Global Reporting Initiative (GRI) en klanten van PwC. Op zijn zachtst gezegd respondenten met een bovengemiddelde interesse in de Global Goals dus. Het onderzoek van MKB Servicedesk lijkt hier een iets realistischer beeld over te schetsen. Wil je meer de diepte in over deze cijfers lees dan ook deze blog.
Ongeacht de exacte hoogte van bovenstaand percentage (als je hier meer over wilt weten, ga ik daar dieper in deze blog dieper op in) wil ik in deze blog met je stilstaan bij het gevoel dat de heerst bij degene die met de Global Goals aan de slag willen. Van deze bewuste en gemotiveerde bedrijven die willen starten, geeft namelijk slechts 13 procent aan over de tools hiervoor te beschikken. Een brug van jewelste! Maar dat is ook niet zo gek: natuurlijk kun je niet met een praktische tool opeens de Global Goals goed in je bedrijfsvoering toepassen. Dat is net zoiets als om een praktische tool vragen, waarmee je morgen een afgetraind lichaam hebt. Of vragen om een whitepaper waarmee je morgen de omzet van je detailhandel hebt verdubbeld. Natuurlijk zouden we dat wel willen, maar het is simpelweg niet realistisch. Als het te mooi klinkt om waar te zijn…
Het gaat veel dieper dan dat. Je moet even de tijd nemen, stilstaan bij wat de Global Goals zijn en deze vervolgens letterlijk en weloverwogen in je visie implementeren. Alleen op die manier kun je er uiteindelijk voor zorgen dat alles dat je met je onderneming (en je personeel!) op dagelijkse basis doet, bijdraagt aan het behalen van de Global Goals.
Zonder actieve inzet van het mkb, dat 99% van het bedrijfsleven vertegenwoordigt, is de realisatie van deze Global Goals hoe dan ook een kansloze missie. Alleen als ondernemers in het mkb collectief de zeventien Global Goals structureel in de bedrijfsvoering toepassen, zullen deze doelen ook daadwerkelijk behaald kunnen worden.
Zoals gezegd wijs ik je voordat je in de actiemodus schiet graag eerst op een stukje context. Geen zin om het hele stuk te lezen? Klik dan direct door naar de business case om met de Global Goals aan de slag te gaan of schrijf je direct in om de Global Goals gratis toe te passen in jouw visie en strategie.
Context
Eind 2015 presenteerden de Verenigde Naties zeventien Global Goals (ter opvolging van de 8 oude ‘Millennium Goals’ uit 1999). Door de wijziging zouden de doelen beter implementeerbaar zijn voor ondernemers. Dit vonden de Verenigde Naties belangrijk omdat ze zich besefte dat ondernemers een belangrijke rol spelen bij het realiseren van de doelen.
In tegenstelling tot de vorige doelen is rekening gehouden met de rol die het bedrijfsleven kan spelen bij het verbeteren van de wereld. Zo was onder andere Unilever-topman Paul Polman nauw betrokken bij het opstellen van de duurzaamheidsdoelen. 193 landen stemden in 2015 in met de implementatie van deze Global Goals. Het is uniek dat 193 landen samenwerken aan een gemeenschappelijk doel en zo een einde willen maken aan armoede, ongelijkheid en klimaatverandering. Niet alleen deze 193 landen ondersteunen de goals, ook Paus Fransiscus spreekt zijn urgentie uit. Zelfs beroemdheden als Bill Gates, Daniel Craig, Kate Winslet, Matt Demon, Michelle Yeoh en Richard Branson onderstrepen in de ‘We the people’ for the global goals’ video het belang dat de goals voor hen hebben.
Wat is er sinds de implementatie van deze zeventien goals gebeurd?
Sinds de VN-duurzaamheidstop in september 2015 bekijken veel bedrijven hoe zij alle zeventien doelstellingen in hun bedrijf kunnen integreren. Vanuit initiatief van PWC nemen meerdere grote multinationals – zoals NS en Heineken – nu standaard de Global Goals in hun jaarverslagen op. Deze bedrijven zien namelijk in dat zij op termijn op deze goals afgerekend worden. Voor aandeelhouders kan dit een reden worden wel/niet in hun bedrijf te investeren. En voor (potentiële) klanten kan dit een reden zijn wel/niet zaken met hen te doen. Echter, slechts één procent geeft aan te verwachten op alle 17 de doelen impact te gaan maken. Wil je meer weten over de geschiedenis van de Global Goals? Lees dan het miniwhitepaper “Een historische context van de Global Goals” dat hier dieper op ingaat.
Status van het MKB
Zoals aangegeven is volgens onderzoek van PWC 71 procent van de ondervraagde bedrijven van plan aan de slag te gaan met de Global Goals. En geeft 41% van de bedrijven aan de Global Goals binnen vijf jaar in hun strategie te willen implementeren. Sla de stap over om ‘met de Global Goals aan de slag te gaan’ en implementeer ze direct in je strategie. Wacht er geen vijf jaar mee, want als je het over vijf jaar nog niet hebt gedaan, dan heeft je concurrent het in ieder geval wel. Zie dan de achterstand nog maar eens in te halen. Schrijf je in voor onze gratis E-cademy waarin jij in handige stappen de Global Goals in jouw visie en strategie toepast! Of lees eens deze blog om je te laten inspireren hoe corporates als ING, Ballast Nedamen Friesland Campina sneller gaan dan de politiek.
Rol van het MKB
Dat ondernemers uit het MKB een belangrijke rol spelen bij het realiseren van de doelstellingen is een behoorlijke understatement. In Nederland bestaat ten slotte 99% van het bedrijfsleven uit het MKB. De impact die het mkb collectief kan maken is dan ook enorm. Maar hoe kan jij hier als ondernemer nu direct mee aan de slag? Zeventien doelen integreren lijkt tenslotte best een karwei omdat veel doelen buiten je directe bedrijfsvoering (lijken te) vallen. Zoals (wellicht) ‘duurzame steden’ en ‘geen honger’. Als je bloemist of stucadoor bent, klinkt dit mogelijk al snel als een ‘ver van je bed show’.
Maar… Welkom in de wereld van de mogelijkheden:
Veel van de Global Goals hangen met elkaar samen en sommige leveren meer waarde op dan anderen. Het filmpje waarvan ik vind dat het de samenhang tussen de 17 goals het beste illustreert vind je hieronder.
Wil jij graag ook delen hoe jij met jouw bedrijf bijdraagt aan de goals? Bekijk dan deze overzichtspagina over de Global Goals. Hier kun je aangeven welke goals jij vooral belangrijk vindt en delen op welke manier je hier aan bijdraagt.
Business case voor ondernemers om met de Global Goals aan de slag te gaan
Er zijn meerdere, logische redenen om als ondernemer met de Global Goals aan de slag te gaan:
a) Anticipeer op veranderend consumentengedrag
Uit onderzoek van PricewaterhouseCoopers blijkt dat 90% van de ondervraagde burgers vindt dat bedrijven bij moeten dragen aan het behalen van de Global Goals. 78% van de burgers vermeldde daarbij dat zij meer geneigd zijn om producten en diensten van bedrijven af te nemen die de Global Goals implementeren. Naarmate dit aantal verder toeneemt, kun je maar beter goed voorbereid zijn.
b) Anticipeer op veranderende wetgeving
Meerdere overheden spreken uit ‘bedrijven te willen aanmoedigen aan de slag te gaan met de Global Goals’. Anticipeer dus nu alvast op aanstaande regelgevingen, waarin je hier verplicht aan moet voldoen.
c) Duurzaam ondernemen verbetert je prestaties
Onderzoek toont aan dat bedrijven met sterke duurzame bedrijfsvoering (1) minder kosten hebben op schulden en bezit en (2) veelal de markt verslaan op de middellange termijn (3 jaar) en lange termijn (5-10 jaar).
d) Verminderd operationele, reputatie en regelgevende kosten
Uit onderzoek blijkt dat een maatschappelijk verantwoord business model leidt tot kostenreductie.
e) Gemotiveerder personeel
Door met je bedrijf iets bij te dragen, geef je je personeel iets om trots op te zijn. Op die manier zullen ze ook met trots en enthousiasme over je bedrijf praten op borrels en verjaardagsfeestjes. Lees hierover (of luister de Podcast) ook het interview dat ik hierover aflegde met Leen Zevenbergen.
Starten met het implementeren van de Global Goals in je visie en missie
Zoals gezegd kun je alleen een positieve impact op de Global Goals maken als je deze in je visie implementeert. Hoe je dat doet lees je in de Dromenvanger Handleiding.
In stap drie leren we je hoe je de Global Goals in je visie implementeert. In stap stap vijf en zes leer je hoe je via mijlpalen tot actie komt. Zo zorg je ervoor dat alles wat je op dagelijkse basis doet bijdraagt aan de Global Goals!
Meer lezen over de Global Goals?
Vanuit mijn motivatie om (1) meer bewustwording te creëren over de Global Goals en (2) ondernemers praktische handvatten te geven om te starten met het leveren van een bijdrage schrijf ik regelmatig over de Global Goals. Met veel plezier verzamel ik een team om mij heen met gelijkgestemden, die hetzelfde doen. Lees bijvoorbeeld ook eens:
– De blog van Floris van der Sman over Global Goal 12
– De blog van Rik Reuvekamp over Global Goal 16
More to come…
Wil jij ook tips delen over hoe je als ondernemer met de Global Goals aan de slag kan gaan of heb jij zelf een heel inspirerend verhaal? Vertel het ons in de Ondernemers voor Ondernemers community!
Input/bronnen
Global Opportunity report 2016 (link)
Global Opportunity report 2017 (link)
PWC Research: Make it your business: engaging with the SDG’s (link)
PWC: navigating the SDG’s, a business guide to engaging with the UN goals (link)
Infographic MKB in Nederland (link)
Jaarverslag NS (link)
Jaarverslag Heineken (link)
VISIE
Met het gratis Dromenvanger Canvas kun je de Global Goals structureel te embedden in je dagelijkse bedrijfsvoering
In totaal zijn er 17 Global Goals

#1 Geen armoede

#2 Geen honger

#3 Gezondheid en welzijn

#4 Kwaliteits onderwijs

#5 Geslachts gelijkheid

#6 Schoon water

#7 Betaalbare en schone energie

#8 Werk en economische groei

#9 Industrie en infrastructuur

#10 Verminderde ongelijkheid

#11 Duurzame steden en bedrijven

#12 Verantwoorde consumptie

#13 Klimaat actie

#14 Leven onder water

#15 Leven op land

#16 Vrede

#17 Samenwerken
“Aan de slag gaan is er niet meer bij. Het is tijd om de Global Goals bewust in je bedrijfsvoering te embedden.”
~ Raoul Wijnberg
Andere artikelen van Raoul
Raoul schrijft vaker over duurzaam ondernemen. Bekijk hier zijn andere artikelen en interviews.
Interview Met Leen Zevenbergen: Waar sta je als ondernemer nu eigenlijk voor als ondernemer?
Interview Tessa Scmelzer: Via ondernemerschap een bijdrage leveren in Bangladesh
Luister het interview van Raoul met Leen Zevenbergen
Ondernemers in ontwikkelingslanden steunen?
Kom in contact met en leer van andere bedrijvenambassadeurs en geef een kickstart aan ondernemers uit ontwikkelingslanden.
Laat een reactie achter