Voeg je kansen en belemmeringen toe aan je dromenvanger

Waar waren we gebleven? We hebben het gehad over je missie, je visie en je huidige situatie. Hiermee zijn ook de verschillen daartussen duidelijk geworden. In deze stap kijken we nog een keer goed naar je omgeving, welke kansen zijn er en welke belemmeringen kom je tegen?

Dromenvanger Kansen en belemmeringen

Je kunt nog zo’n goed bedrijfsplan hebben, jouw bedrijf is ook afhankelijk van andere factoren. De concurrentie, de wetgeving, de economie in het algemeen. En wat dacht je van de logistiek: hoe bereikbaar is jouw bedrijf?

Belemmeringen

Concurrenten kunnen jouw succes bedreigen. Maak eens een overzicht van je concurrenten. Doe dit ook voor de wetgeving, logistiek, leveranciers en/of partners en je privéleven.

Concurrenten
– Hoeveel bedrijven zijn er die doen wat jij doet?
– Welke service bieden zij?
– Wat voor prijzen hanteren je concurrenten?
– En onderscheid jij je voldoende?

Wetgeving
– Zijn er (vernieuwde) wetten die je bedrijf bedreigen?
– Zijn er vergunningen die je opnieuw moet aanvragen?

Logistiek
– Wordt er binnenkort een straat opgebroken of een buslijn kan opgeheven?
– Doe je al aan online verkoop en zo ja, hoe worden je producten of diensten zo snel en efficiënt mogelijk geleverd?

Leveranciers en partners
– Hoe staan je leveranciers en partners ervoor?
– Ben je misschien te afhankelijk van één leverancier of partner?

Privéleven
– Ben je thuis afhankelijk van een partner die door ziekte of om een andere reden zou kunnen wegvallen?
– Heb je zelf in de toekomst meer (mantel)zorg nodig?
– Heb je kinderen die in de toekomst meer (financiële) hulp nodig hebben?

Kansen

Het kan deprimerend zijn om alle bedreigingen voor jouw bedrijf op een rijtje te zetten. Maar er zijn ook heel veel kansen waar je in de toekomst van kunt profiteren.

  • Samenwerking met andere ondernemers;
  • Grotere afzetmogelijkheden, offline of online;
  • Trends in je vakgebied waar je op zou kunnen inhaken;
  • Nieuwe doelgroepen die je zou kunnen aanspreken;
  • Nieuwe techniek die je kunt inzetten om een bredere doelgroep aan te spreken of je kosten te verlagen;
  • Medewerkers, vrienden of kennissen die je kunnen helpen om je bedrijf groter of bekender te maken.

Hoe bepaal je kansen en belemmeringen?

Om je kansen en belemmeringen goed in beeld te brengen, kun je kijken naar onderzoeken over de Nederlandse economie in het algemeen, en naar rapporten over de toekomst van jouw sector. Alle grote banken stellen regelmatig sectorrapporten met tips, trends en ontwikkelingen. Ook bij het Centraal Bureau voor de Statistiek kun je veel informatie vinden.

Lees daarnaast de vakbladen voor jouw sector en zoek andere ondernemers op. Laat je inspireren en denk ‘out of the box’. Misschien is er een doelgroep waar je nog nooit aan hebt gedacht, maar die je met een leuke marketingactie wel zou kunnen bereiken.

Trends bieden altijd kansen. Zorg dat je bijblijft en dat je weet wat in jouw vakgebied ‘in’ is. Via Google Trends kun je makkelijk zien waar mensen interesse in hebben. Zoek daar regelmatig eens op de belangrijkste steekwoorden voor jouw sector, en kijk naar de algemene trends. Dat helpt je om in te haken op de actualiteit en dát te blijven bieden waar de klant behoefte aan heeft.

Hoe ver ben ik?

Als ondernemer heb je het al druk genoeg. Met de Dromenvanger methode helpen we je daarom stapsgewijs je dromen realiseren. Bekijk hieronder bij welke stap je nu bent en welke stappen we nog gaan zetten. Bovendien kun je via dit overzicht altijd terug navigeren naar de stappen, die je reeds gezet hebt. Als je gelijk door wilt pakken, kun je bovendien vast doorklikken naar de volgende stappen!

Ik wil ook meehelpen de dromen van ondernemers in ontwikkelingslanden te realiseren.

Vertel me meer over het Ondernemers voor Ondernemers Netwerk.

  • Bv. 0612345678
  • Dit veld is voor validatie doeleinden en moet ongewijzigd blijven.
Waarom mijn telefoonnummer? Door je telefoonnummer hier achter te laten, geef je toestemming om gebeld te worden met de vraag of je tevreden bent over de cursus en interesse hebt in meer informatie over het Ondernemers voor Ondernemers Netwerk.

We gaan weer tekenen

De belangrijkste kansen en belemmeringen teken je in je dromenvanger, tussen je huidige situatie (cirkel links) en je toekomstvisie (cirkel rechts). Begin met tenminste tien kansen te tekenen aan de bovenkant van de weg. Daarna teken je tenminste tien belemmeringen aan de onderkant van de weg. De belemmeringen die je het best kunt beheersen het dichtst bij de weg. Hoe minder controle je erover hebt, hoe verder ze van de weg staan. Gebruik onderstaande voorbeeldtekeningen ter inspiratie en ga direct aan de slag!

Voorbeeldtekeningen kansen:

Voorbeeldtekeningen belemmeringen:

Ondernemers in ontwikkelingslanden steunen?

Kom in contact met en leer van andere bedrijvenambassadeurs en geef een kickstart aan ondernemers uit ontwikkelingslanden.

KOM IN ACTIE!

Deze website is mede mogelijk gemaakt door:

Oxfam Novib logo
MKB Servicedesk logo
De Zaak logo
2017-07-19T15:06:15+00:00

Laat een reactie achter